Web sitesi sahiplerinin yönetim ve gelişimini sürdürdükleri internet platformları üzerinde bilinçli ya da bilinçsiz olarak gerçekleştirdikleri manipüle işlemlerine verilen isimdir. Daha net tabiriyle arama motorlarını aldatarak daha fazla ziyaretçi çekme amacıyla gerçekleştirilen uygulamalardır. Seo konusuyla yakından ilgili olan spam kelimesi internet platformları için tehlikeli bir terimdir. Gerçekleştirilen çalışmaların arama motorlarının gözünü boyamak maksadıyla gerçekleştirilebildiği ihtimali web yöneticilerinin internet platformlarını sıkıntılı durumlara düşürebilmektedir. Kısa vadede olumlu sonuçlar getirip site yöneticisine kazanç sağlasa da çok fazla uzun sürmeyecek olan spam uygulamalar site üzerinde kesinlikle uzak durulması gereken yöntemlerdendir. Spam işlemi web sitelerinde en çok içeriklerde karşımıza çıkar. Web sitesi sahipleri tarafından en çok içeriklerde kullanılan spam uygulamaları ilerleyen dönemlerde site sahibinin başını derde sokacaktır. Google yapmış olduğu güncellemelerle daha temiz daha şeffaf bir internet ortamı yaratmaya çalışmaktadır. Bilgi kirliliğinin had safhaya ulaştığı son dönemlerde insanlara fayda sağlamayan yalnızca kazanç elde etme amacıyla açılmış platformlara uyguladığı yaptırımlarla sanal ortamda güvenli bir ortam yaratma düşüncesiyle yola çıkmıştır. İçerik, backlink ve çeşitli uygulamalarla gerçekleştirilen spam uygulamaları sitenin onlarca ceza ile karşılaşmasına neden olacaktır.
Seo’da Spam Çeşitleri Nelerdir?
Google spam konusunda son yıllarda ciddi önlemler almıştır. Önceden var olan kurallarının arasına yenilerini eklemiş ve kendisini aldatmaya ve daha fazla ziyaretçi çekmeye yönelik faaliyetler gösteren sitelere gerekli yaptırımı uygulamaya devam etmiştir.
Google’a Göre Spam Çeşitleri
- Gizleme ve/veya gizli yönlendirmeler
- Saldırıya uğramış site
- Gizli metin ve/veya anahtar kelimeyle doldurma
- Park edilmiş alan adları
- Kesin spam
- Spam içerikli ücretsiz barındırma hizmetleri ve dinamik DNS sağlayıcıları
- Katma değeri az olan veya hiç olmayan yüzeysel içerik
- Siteden giden doğal olmayan bağlantılar
- Siteye gelen doğal olmayan bağlantılar
- Kullanıcı tarafından oluşturulan spam
Google’ın spam kriterleri incelendiğinde içerik okumaya gelen ziyaretçileri onların izni dışında zorla reklama yönlendirme, büyük hack saldırılarına uğramış güvenliği tehdit altına atan siteler, arka plan rengi ile aynı renkte görünmeyen anahtar kelimelerle Google’ı kandırmaya çalışma, ziyaretçiye hiçbir faydası olmayan siteler, siteden yapılan aşırı düzeyde link çıkışları, siteye alınan aşırı düzeyde link girişleri, spam backlink yöntemine başvurma, ziyaretçileri yanıltıcı içeriklerle daha fazla hit çekmeye çalışma gibi yüzlerce zararlı uygulama sayılabilir. Kısacası; Google kendisinin kandırılmaya çalışılmasından ve arama sonuçlarının manipüle edilmesinden hoşlanmıyor. Google kurallarına uyulmasından ve yapılan tüm çalışmaların ziyaretçiye faydalı olma amacı taşımasından hoşlanıyor. Bunu tam manasıyla uygulayan web yöneticilerini de gönderdiği ziyaretçi sayısı ve verdiği değer ile ödüllendiriyor. Web siteleri bir kere arama motorları tarafından spam olarak algılandığında sitenin eski güvenini kazanması oldukça zor olacaktır ve boşa vakit kaybı yaşanacaktır. Bu bakımdan gelecekte markalaşmasını istediğiniz web sitelerini bu tür spam uygulamalarından olabildiğince uzak tutmanız iyiliğinize olacaktır. Google botları eskisi gibi değil artık; web yöneticilerinin ne yapmaya çalıştıklarını gerçekleştirdiği uygulamalardan çok iyi analiz ediyor.
Google’ın kendine has değerlendirme kriterleri ile spam yapan siteleri tek tek tespit edip uyguladığı onlarca ceza yöntemi bulunmakta. Bu yöntemlerden en ağırı Google üzerindeki indeksleri baştan sona silerek siteyi arama motorundan tamamen kaldırmasıdır. Günümüzde hizmet veren sitelerin büyük bir bölümünün hitlerini arama motorları üzerinden çekmesi bu durumda sitenin çöküşe geçmesine neden olacaktır. Özellikle kurumsal anlamda ciddi sıkıntılar getirebilecek bir durumdur. Firma ismi ile alınmış domain’in Google üzerinden silinmesi ve ulaşılamaz duruma gelmesi firmaların pek de hoşnut olacağı bir durum değildir. Bu bakımdan hiç spam yapılmasa dahi Seo çalışmaları yürütülürken sağlıklı adımlar atılarak ne yapıldığının farkında olunmalıdır. Özellikle kurumsal seo yaptıracakların alanında başarılı ne yaptığını bilen firmalarla muhatap olması firma alan adını tehlikeye atmasının önüne geçecektir.