İnternet üzerinde bulunan veriyi işleyip arşivleyerek arama sonuçlarına yansıtan web sitelerine arama motoru adı verilmektedir. Arama motorları 3 bileşenden oluşur. Web robotu, arama indeksi ve kullanıcı arabirimi olarak çeşitli kriterlere bağlı olarak web sitelerini sıralar. Bunu yaparken pek çok yöntemden faydalanır. Dünyanın en çok kullanılan arama motoru Google arama motorudur. Kullanıcıların gerçekleştirdiği sorgulama ve araştırmalara en doğru sonuçları sunabilmek adına gün geçtikçe gelişerek günümüze kadar gelmeyi başarmış olan arama motoru günümüzde şirketlerin rekabet alanları haline dönüşmüştür. Kişisel bloglar, forum siteleri, kurumsal platformlar ve çok daha fazlası arama motorları üzerinden ziyaretçi alırlar. Ürün ya da hizmet satışı yapan platformlar için arama motorlarının önemi oldukça üst seviyededir. Birkaç arama motorundan aynı sorgulamayı yaptığınızda farklı sonuçlarla karşılaşabilirsiniz. Bunun en büyük nedenlerinden bir tanesi de algoritmalarının farklı olmasıdır. Birçok kelime grubu sorgulamasında milyonlarca sonucu saniyeler içerisinde getirebilen google aslında bunu büyük bir mühendislik harikası ile yapmaktadır. İnternet ortamı üzerinde hizmete başlayan web sitelerini kurumsal ileri teknolojili server’larına kaydederek saniyeler içerisinde getirebilmektedir. Kullanıcı bir sorgulama yaptığında beklemek zorunda kalmadan yüz binlerce site seçeneğine erişebilmekte. Belirli indeksleme yapıları ile tarayarak kayıt altına aldıkları web sitelerinde amaç en doğru en alakalı sonuçları kullanıcılara gösterebilmektir. Listeleme yapılan platformların sınırları bellidir. Arama motorları genelde kötü niyetli, gizlenmiş, zararlı ve pornografik siteleri listelemez.
Oransal anlamda incelendiğinde dünya üzerinde gerçekleştirilen web aramalarınının %80’lik bir bölümünü elinde bulunduran Google arama motoru Bing, Yahoo, Yandex gibi arama motorlarına pazarı kaptırmamıştır. Web sitesi sahipleri arama motoru optimizasyonu denilen süreç ve işlemlerle siteleri hakkında belirli bilgileri arama motorlarına sunarak bilgi vermekte. Optimizasyon işlemi bazen site sahibinin kendi imkanları ile olurken bazen de profesyonel seo firması hizmetleriyle mümkün olmakta. Televizyon, radyo gibi reklam ortamlarının günümüzde popülaritesini yitirmeye başladığına şahit oluyoruz. Hedef kitleye ulaşma noktasında bir garantisi olmayan bu tür ortamlara servet harcandığı halde bazı durumlarda satış elde edilemeyebiliyor. Ürün ya da hizmetlerinize ilgi göstermeyecek kitlelere boş yere masraf yapmış olan firmalarda bir takım tehlikelerle karşı karşıya kalabiliyor. Sanal dünya doğrudan hedef odaklı çalışarak hangi kitleye reklam yapılmak isteniyorsa çeşitli imkanlar tanıyor. Bu imkanlardan biri de organik aramalarda doğal olarak yükseliş sağlamak ve kalıcılık elde etmek için Seo süreci. Herhangi bir web sitesinin arama motorları üzerinde hedef kelimesinde yükseliş elde ederek doğrudan müşteri potansiyeli taşıyan kullanıcılara ulaşabilmesi arama motorları sayesinde mümkün olmuştur. Tabi arama motorları üzerinde ilk sıralara yerleşmekte o kadar kolay bir iş değil. Belirli bir süreç ve ciddi çalışmaları içeren Seo sürecinde dikkat edilmesi gerekiyor.
Arama motorları içerisinde genel anlamda Seo’nun amaçlandığı arama motoru Google olmakta. Yalnızca bu arama motorunda yükseliş elde etse dahi yeterli gören kurumsal firma ve web girişimcileri yatırımlarını doğrudan bunun üzerine şekillendirmekte. Günümüzde en iyi en gelişmiş algoritmaya sahip arama motorunun Google olması bu anlamda çalışmaların bu ortama kaydırılmasına neden olmuştur. Site içi ve site dışı seo işlemlerinin doğru ve sağlıklı bir şekilde yapılmasının ardından diğer arama motorlarında da yükseliş elde edileceğinden şüphe yok. Kurumsal seo çalışması yaptırmak isteyen firma ya da şirketlerin büyük bir bölümü doğrudan Google’ı baz alır. Seo danışmanlığı yapan firmalar arama motorları üzerinde yükseliş elde ederek firmanın satış rakamlarını ciddi rakamlara ulaştırabilirler fakat bu süreç işidir. Bir anda sonuç beklemek en büyük hatalardan olacaktır. Öncelikle arama motorlarına işinizi ciddiyetle yaptığınızı kanıtlamalısınız.